måndag 30 november 2015

Dill- och ansjovismarinerad torsk med god potatissallad - Mannerströms nationalrättsbidrag 1997



4 portioner

1,2 kg torskfilé (tycker han ja, jag snålade ner mängden till var sin liten filé)
hackad dill
1 burk ansjovis (utan spadet som behövs till salladen)
1/2 dl olja
salt och peppar

Blanda dill, ansjovis, olja. Salta och peppra och marinera torsken några timmar, vilket det dock blev si och så med.

Potatissalladen var rätt så bra, tycker jag:

1 kg potatis (jag kokade 800 g med skal och skivade den sen, för då suger den upp dressingen bättre)

1 dl buljong (det står inte i Mannerströms recept, vilket verkar något torrt)
1 msk vinäger (1/2 tycker M)
1/2 hackad rödlök
1/4 msk senap enligt M, men ta gärna mer
1 msk ansjovisspad/ spadet från en burk ansjovis (1/2 msk tycker M)

Koka upp detta och häll över den skivade potatisen samt
1 msk kapris (1/2 enligt M). 
Fast detta är den bayerska varianten, dock något mindre blöt än vanligt. På det sättet suger potatisen åt sig dressingen bättre. Mannerström skriver ingenting om att koka upp den (och har inte heller någon buljong i).

Blanda så småningom i 
1/2 dl olja (det sägs att potatisen suger upp dressingen bättre om den inte innehåller olja från början)
och dill. 
Salta och peppra om det behövs, men om man har både buljong och ansjovisspad, så behövs det nog inte.
Eftersom jag hade kaprisfrukter hemma så dekorerade jag även med dem.

Sås:
1 dl grädde
1 dl crème fraîche
1/2 msk slottskaviar
400 g smör (lätt överdrivet, eller?)
gräslök, salt, peppar

Koka ihop grädde och crème fraîche (jag hade även i ansjovisarna från marinaden). Red av med smör. Blanda i kaviar och gräslök. Nu är det en konst att reda med smör, och jag misslyckades tyvärr. Fast åtminstone hade jag inte i 400 g, utan bara drygt 100 g. Man kan ju reda med mjöl också.

Det jag tycker är konstigt är att såsen inte innehåller fiskfond och vin om det nu ska vara en paradrätt, ja, eller i alla fall fiskfond, för vin är ju kanske inte så svenskt, och att det ska vara 100 g smör per person plus grädde. Verkar onödigt mastigt.

Stek fisken i smör, säger Mannerström. Jag mjölade den först för säkerhets skull.

Det var väl okej som maträtt, men inte sådär otroligt häftigt. Jag smakade av såsen (som var misslyckad på det sättet att den skar sig och inte fick vara med på fotot) och utan ansjovisen hade det nog saknats ännu mera pepp. Potatissalladen var bäst.

Till detta serverade jag även en blandad sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar