måndag 30 november 2015

Pepparkakscheesecake med lingon



Till adventsbasaren bakade jag även Malin Landqvists pepparkakscheesecake med lingon, vilken är ugnsgräddad. Den gick tyvärr inte åt så snabbt, men jag smakade på den och den var god! Eftersom jag inte hade bakat några pepparkakor än, tog jag till tyska spekulatiuskakor och även "Lebkuchen"-krydda.

150 g smör
300 g pepparkakor

Smält smöret, mixa pepparkakorna, blanda och tryck ut i en form på 24 cm.

frön från 1 vaniljstång
400 g philadelphia
2 dl crème fraîche
2 ägg
1/2 tsk malda pepparkakskryddor
2 msk maizena
0,75 dl strösocker

Blanda ihop allt och bred över botten. Grädda i 150°. Det står 30 - 40 minuter tills den stannar, men jag tycker inte att tiden räcker på långa vägar. Låt kakan svalna litet. Smält 1,5 dl lingonsylt, ev med 1 msk vatten och bred över. Låt svalna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar