tisdag 3 november 2015

Rimmat sidfläsk med spenatfyllning



Ett recept av Gerd Klötzke ur kokboken Svinaktigt gott, hittad på Götene Second Hand förstås.

800 g rimmat sidfläsk (9 dl vatten, 1 dl salt, 1 tsk saltpeter; kokas upp och får svalna, rimma några dagar)
200 g färsk eller djupfryst bladspenat
2 msk smör
1/2 tsk riven muskot
salt och peppar
1 dl apelsinblomhonung eller 1 dl flytande honung med rivet skal av 1 ekologisk apelsin / citron
12 (mandel)potatisar
4 palsternackor
4 morötter
4 rödlökar
1/2 dl olivolja
salt
4 msk grov dijonsenap eller skånsk senap (här picklad senap

Börja med att förvälla eller tina spenaten och låt den droppa av. Fräs den i smör, krydda och låt den svalna.
Här ser jag nu att svålen skulle skäras bort, men jag skårade den bara och fick en jättefin yta, som jag var väldigt nöjd med. Jaha.
Skär sedan fläsket nästan rakt igenom (horisontellt), så det blir dubbelt så stort till ytan. Banka gärna ut det. 
Fördela spenaten på insidan och rulla ihop. Om svålen är med så ska den vara ytterst. Bind ihop med steksnöre. Bryn rullen runt om. Lägg den i en ugnssäker form och stick in en termometer. 

Skala under tiden potatis och rotsaker och skär dem i trevliga former. Jag förvällde dem dessutom, för jag tror att man sparar tid i det långa loppet. Det står i receptet att de utan förvällning blir färdiga i ugnen på 30 - 40 minuter, men tillåt att jag tvivlar. Lägg dem i en form och ställ in den bredvid fläsket, eller lägg dem eventuellt i samma form, vilket jag inte tycker verkar optimalt om man kör med svålvarianten. Efter 40 minuter ska man ta ut fläsket och pensla det runt om med honungen. Stek det ytterligar i 20 minuter tills innertemperaturen är 85°. Låt rullen vila i 10 minuter innan den skärs upp. Nu ska rotsakerna förhoppningsvis också vara klara, men det var inte mina, så jag höjde värmen till 220°. Jag grillade även (försiktigt!) rullen, så att svålen skulle bli frasig. Jo, det blev rätt så bra!

Servera med senap. Jag gjorde halv sats för tre pers och det var kanske en aning snålt. Men vi åt en schwarzwaldbägare efteråt, så det var okej.

Bra recept! Faktiskt också väldigt billigt, men ändå en fin söndagsmiddag tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar