fredag 29 januari 2016

Karnevalskräm från Neapel



Medan svenskar äter semlor och tyskar friterade bakverk i fastlagen, så njuter människorna i Neapel av en liten chokladkräm innan de går ut i karnevalsmyllret. Men denna lilla läckra specialitet innehåller en oväntad ingrediens, som man kan lista ut om man känner till krämens italienska namn, Sanguinaccio dolce. Jo, det rör sig faktiskt om grisblod. Efter att jag hade gjort en liten sats västgötsk blodpalt, som inte var god, fryste jag in resten, knappt 3 dl. Nu har tiden kommit att använda denna delikata ingrediens. På internet har jag hittat en hel del intressanta recept som innehåller blod, bl a Blod-Cupcakes, men toppingen verkar kräva termometer, så njaa... (F ö sålde en österrikisk chokladtillverkare under mycket kort tid chokladkakor fyllda med hallon-blod-tryffel, men han lade ner projektet, eftersom efterfrågan var rätt begränsad.) Nu har jag valt ut 3 spännande blodrecept och först ut är alltså den traditionella karnevalskrämen från Neapel. 

En liten sats för ca 4 små portioner:
1 dl gräddmjölk
50 ml socker
50 g hackad mörk blockchoklad
kanel, ingefära chili, rivet skal från 1 apelsin
1 dl blod
vaniljsocker

Hetta upp gräddmjölken och lös upp sockret. Tillsätt chokladen och rör hela tiden. Tänk på att inte låta chokladen bli för het. Tillsätt även kryddorna och blodet. Rör hela tiden tills krämen blir tjock. Tillsätt vaniljsocker. (Alla kryddor: ca 1/2 - 1 krm per sort)

Häll upp i skålar, t ex urholkade apelsiner och strö över rostade mandlar. Servera frukt (fruktsallad) och kakor till.

Jag har slickat skålen och det var mycket gott! Nu ska vi se om mina försökskaniner upptäcker den hemliga ingrediensen. Tror inte det.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar