torsdag 21 januari 2016

Malmöfalafel med röd chili-vitlökssås samt grillad isbergssallad



Här är receptet på Malmöfalafeln. De blev väldigt bra (igen). Tycker inte mina pitabröd verkade särskilt exotiska, så jag struntar i receptet. Såsen består av 2 dl yoghurt, 1 dl gräddfil, chilisås, tomatpuré och vitlök. Servera litet salladsgrönsaker till.

Stefan Ekengren från Görvälns slott skriver på sin blogg Kökstugg att man absolut måste testa att grilla isbergssallad med olivolja och flingsalt. Roten ska vara kvar, annars går isbergssalladsskivan sönder, så man får bara ut 2 skivor per salladshuvud. Sen grillar man den från båda sidor. Ja, okej, det är absolut inget fel med grillad isbergssallad, men om jag hade en restaurang skulle jag inte bry mig om att servera denna lilla rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar