måndag 4 januari 2016

Paj med ädelost, pumpa och potatis




Jag gjorde vanlig pajdeg istället för att köpa filodeg / yufkadeg. Sen behövdes det betydligt mindre än 400 g pumpa och 500 g mycket stora potatisar. Men resten kokade jag soppa på, vill jag minnas. Pumpan och potatisen ska skäras i 1 cm tjocka skivor som är rätt så långa och skiktas i formen på den förgräddade botten. Men potatisen måste förkokas i 7 minuter innan den hamnar i pajen.

Det ska vara grönmögelost i. 50 g står det. Den mixas med 1 dl gräddmjölk och 2 ägg, har jag visst antecknat. Gräddas en halvtimme eller så i 200°.

Under tiden gör man nötströsslet. Rosta 40 g cashewnötter med 10 g smör och karamellisera med 20 ml lönnsirap. Smaka av med salt och Ras el hanout. Jag hade förstås inte denna kryddblandning, men jag blandade lika delar muskotnöt, kanel, macis (muskotblomma), anis, kurkuma, chili, lavendel, vitpeppar, nejlika, ingefära, kryddpeppar och kardemumma. Häll upp nötterna på bakplåtspapper och hacka dem eventuellt innan de strös över pajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar