fredag 15 januari 2016

Prinsessornas kokboks pastejer till buljong



I somras köpte jag små pastejformar i Götene Second Hand och nu ville jag testa dem. De här pastejerna är som jättesmå quiches, men de heter inte så, för på den tiden som Prinsessornas Kokbok såldes, var det nog inget begrepp i Sverige.

För 12 stycken står det, men jag skulle säga minst 15 av den storlek som jag har fått tag på.

Pajdeg
150 g smör
150 g mjöl
4 msk grädde

Smöra in formarna ordentligt. Arbeta först ihop kallt smör och mjöl och tillsätt sedan grädden och arbeta hastigt ihop en deg. Ställ den kallt en halvtimme. Kavla ut degen 5-öringstjockt. Ja, eller hur? Ta ut cirklar med ett mått. Jag tog ett stort ölglas. Nu står det ingenting i receptet om att förgrädda bottnarna, så det gjorde jag inte, men det kanske inte hade varit så dåligt. Det ska jag testa nästa gång.

Fyllning
3 ägg
2,5 dl grädde eller gräddmjölk
4 - 5 msk riven ost (eller 4 bittermandlar och 10 sötmandlar - malda utgår jag ifrån - men jag tog ost)

Vispa ägg och mjölk i flera minuter. Det står i receptet att det är mycket viktigt att vispa smeten mycket väl precis före gräddningen, annars blir pastejerna "för tunga". Blanda i osten. Grädda dem varm ugn tills de blir fasta och får färg. Jag tog 225°, men tiden hade jag ingen koll på. Till slut blev de som suffléer och då tog jag ut dem. Lossa dem från kanten med en vass kniv och stjälp upp dem försiktigt. Tyvärr sjönk de ihop en del när de kom ut. Tja, det går väl inte att undvika. Servera dem något varma.

De kunde dock ha varit något kryddade, och bottnen mer välgräddad. Nästa gång ska jag göra förbättra recepturen. Tror nog att de här pastejerna till buljong även skulle kunna passa till eftersnacket vid vår planerade vinprovning om ett år eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar