fredag 15 januari 2016

Punschrulle (rulltårta)



Jag har länge varit sugen på att göra en lätt smörkräm, d v s en med pudding i (ja, sen jag såg serien Tysklands bästa bagare). I Tyskland kallas den för tysk smörkräm, till skillnad mot fransk smörkräm som är mycket mastigare. Lustigt nog såg jag i ett gammalt svenskt reklamhäfte (Det är roligt att baka) från Marabo, att smörkräm med vaniljkräm kallas fransk i Sverige.

Lyckligtvis har jag kollat upp saker och ting på nätet, och det visade sig att den lätta smörkrämen är väldigt lurig och ofta skär sig. Då finns det ett jättebra husmorstips. Man smälter litet kokosfett, låter det svalna och vispar ner i smörkrämen tills konsistensen blir bra igen. Det brukar visst räcka med ett par matskedar på en rätt stor sats, men jag ska bara säga, att med punsch i, så krävdes det i varje fall 30g för den här lilla satsen smörkräm. Hur som helst var resultatet lyckat, och jag kunde med varm hand ge grannen hälften som tack för hjälpen med en grej. Smörkräm med pudding kan man tydligen inte frysa in.

3 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk punsch
1,5 msk mjölk

Vispa ägg och socker poröst. Sikta i mjöl och bakpulver och vänd ner tillsammans med vätskan. (Jag har även börjat sila sockerkakssmet för att vara 100% säker på att inte ha några klumpar i den.) Grädda den 5 minuter i 250° i långpanna med bakplåtspapper. Stjälp upp den på ett sockrat papper. Pensla ovansidans papper med vatten och dra försiktigt bort det. Lägg långpannan över medan kakan svalnar, så den håller sig fuktig och går lätt att rulla ihop.

Fyllning med lätt smörkräm

100 g rumsvarmt osaltat smör
1,5 dl florsocker
chokladpudding
1/2 dl punsch

Koka en chokladpudding i god tid. Jag tog till en påse puddingpulver för 5 dl mjölk, men jag hade bara i 3,5 dl, för det ska visst vara bra för konsistensen av smörkrämen. Lägg plastfolie (som tål det) på ytan av den heta puddingen för att undvika skinnbildning. Låt den svalna helt. 

Vispa smör och florsocker poröst. Tillsätt ca 1/3 av chokladpuddingen litet i taget medan du vispar. Eller kanske mer, men jag tog bara 1/3. Den kan mycket väl skära sig. Den skär sig i alla fall garanterat när du tillsätter punschen. Men ta då till kokosfettet. Vispa i några droppar i taget av avsvalnat kokosfett tills konsistensen blir bra igen. Bred fyllningen över rulltårtan. Rulla ihop. Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar