måndag 11 januari 2016

Rådjursmedaljonger med salvia och bacon och rödvinskokt schalottenlök



 Jag hade köpt 300 g "rådjursmedaljonger" djupfryst på Lidl, och letade efter ett recept på nätet. Sen upptäckte jag att "medaljonger" var en sanning med modifikation, men det var bra kött ändå, fast det kom från låret. Dock kände jag mig något lurad. Hur som helst 300 g är inte särskilt mycket, särskilt som kocken oväntat var ledig och hungrig på trettondagen, och också ville ha mat. Men utdrygat med bacon och med den här brezelsufflén räckte det. Här struntar jag i suffléreceptet. Det var som typ semmelknödel, fast med uppvispad äggvita och sen gräddad i ugn.

Lägg litet salvia på varje liten bit kött och linda in det i bacon. Knyt ihop till ett paket.

Det som tar längst tid är dock den rödvinskoka schalottenlöken. Hur lång tid står inte i receptet, och jag missade att ta tiden. Men börja med den. Fräs hel, skalad schalottenlök (500 g) i 1 msk smör och tillsätt 1 tsk florsocker och 1 msk honung och låt detta bli litet karamelliserat. Häll på vin, litet i taget och låt koka in. Det står 1/2 rödvin i receptet, men det behövs nog inte så mycket. Låt även 2 lagerblad och 4 kvistar timjan koka med. När såsen är sirapsaktig och löken nästan färdig kan man steka köttet. Det tar inte så jättelång tid.

I recpetet ingår tyvärr ingen sås till köttet, men lyckligtvis hade jag en påse djupfryst sås från en annan måltid, som jag drygade ut med litet rödvin. Det behövs faktiskt sås till det här. Så receptet är litet ofullständigt, tycker jag. Men det var väldigt gott och väldigt trevligt med de små paketen. Och löken var också god.

Om man inte gör brezelsufflé, kan man kanske servera färsk pasta, kroppkakor eller kokt potatis till. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar