måndag 11 januari 2016

Rödbetor med ädelostkräm



Receptet hittade jag i Kockarnas Kokbok, och det är Gerd Klötzke som är upphovsman. Här kommer bara en snabbgenomgång. Egentligen hade jag tänkt köpa vakumerade kokta rödbetor, men sen följde jag receptet och bakade dem i aluminiumfolie i ugnen. Det går nog snabbare att koka dem i vatten.  Sen rör man ca 100 g mjukt smör med lagom mycket ädelost. Det står 100 g, men det kan man gärna testa sig fram till. Jag hade mindre i. Smaka av med körvel / persilja, citronsaft, salt och peppar. Dela rödbetorna i tre delar och bred krämen i de två mellanlagren. Det här är alltså en kall rätt.

Sallad på några rädisor, salladslök, stjälkselleri, chili (men jag hade paprika och smakade av dressingen med chilisås istället) och en vinägrett på olivolja och citronsaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar