onsdag 27 januari 2016

Rökt salt sill med punschgelé



Det här bidraget till tävlingen om Blekinges nya landskapsrätt av Sofia Johannesson vann visserligen inte, men det är verkligen fint. Jag gjorde en gång ett försök med "rök ur flaska", som nog inte var så speciellt, men nu har jag ju skaffat en röklåda, så den här gången blev jag väldigt nöjd med resultatet. Till skillnad mot i originalreceptet utgår jag från urvattnad salt sill, rökt på enespån, istället för färsk saltat och sockrad (?) sill i rökpåse, vad nu det är för något. 

Till detta serveras lingon (fick duga med lingonsylt), punschgelé på 1 dl punsch och 1 gelatinblad (gjord på vanligt sätt och sedan sönderhackad), stekta pumpernickelsmulor (istället för en skiva ankarstock), brynt avsilat smör med gräslök och kokt potatis. Jag tänkte att 700 g salt sill skulle vara för mycket, så det fanns bara 1 sill per person, men det hade varit mera lagom med 2. Nu var vi litet sugna efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar