måndag 4 januari 2016

Senapssill, kräftsill och rödvinssill



Det är ju helgalet. Tydligen har jag aldrig lagt upp senapssill på mina bloggar, utom den tyska då. Och senapssill gör jag oftast av alla sillrecept. Vi älskar allihop senapssill. 

1 dl söt senap
2 tsk osötad senap
1 msk vitvinsvinäger
2 dl olja
1/2 dl vatten
4 msk socker
1 krm peppar
1 dl hackad dill

Kräftsillen var ny och den lät jag mig inspireras av ett recept ur Buffé, men jag hade ingen koncentrerad hummerfond, utan tog hemmagjord kräftfond. Det blev ju en mera blöt inläggning för den sakens skull. Men god.

1 tsk dillfrön
1 dl majonnäs
1 msk crème fraîche
1 msk chilisås
1 msk hackad dill
kräftfond efter smak
1 tsk socker

När det gäller rödvinssillen så kom jag över en jättebra buffébok på kyrkans loppis i höstas och jag bestämde mig för att göra en klar inläggning, nu när jag för en gångs skull hade fått tag på salt sill och inte tråkiga filéer i olja. Jag tog inte bort hud och ryggben, för att spadet inte skulle bli grumligt.

1/4 l rött vin (tror jag tog glögg)
1/4 vinäger
250 g socker
2 lagerblad, 2 nejlikor
1 tsk svarta pepparkorn
1 tsk senapsfrön
375 g lök

Koka vin, vinäger, socker och kryddor. Tillsätt den skivade löken och låt lagen få ett uppkok. Låt kallna innan den blandas med sillen. Ska helst dra 2 dygn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar