torsdag 28 januari 2016

Vegetariskt: Couscousdolmar samt pumpakärnsspätzle



Det stod att det skulle bli 12 dolmar, men fyllningen räcker till ännu flera.

Ett kålhuvud, valfri sort, här savoykål förvälls, bladen lossas osv.

200 g couscous, hälls ned i 3 dl kokande buljong och får svälla och svalna
1 squash (liten) och 1 lök, samt 1 vitlöksklyfta, finskurna, fräses i smör och får svalna
100 g osaltade cashewnötter, hackade - byttes ut mot rostade sesamfrön
50 g torkade aprikoser, hackade - byttes ut mot russin och ett litet syltad ingefära
2 msk basilikum, finskuren
1 msk currypulver
100 g färskost - bytte ut philadelphian mot inte helt mager kvarg, det blev nog mer än 100 g också

Fyllningen blandas, smaka av och fördela på kålblad, rulla ihop. Sen stekte jag detta i ugn istället för i gryta. Penslade med smör och sojasås och hällde på 3 dl buljong. Den från början rätt smuliga fyllningen sög åt sig av buljongen, så det blev rätt så bra. Ca 20 minuter på varje sida. Det var inte så mycket buljong kvar, men jag redde litet grädde, blandade i så mycket buljong jag fick upp och smaksatte med tomatpuré.

Spätzlen gjorde jag på vanligt sätt, här 200 g mjöl och 2 ägg, samt vatten och salt. Det var toppingen som lockade mig. TV-kocken Ole hade presenterat några varianter baserade på smör och ströbröd.
Smält 150 g smör, blanda i 5 - 8 msk ströbröd, låt svälla, smaka av med havssalt och svartpeppar. Till den här varianten var det 5 - 8 msk mixade pumpakärnor iblandade och allt garnerades med pumpakärnsolja. Fast för oss gjorde jag bara en halv sats.

Andra varianter finns med saltmandel-cranberry och med druvor och nötter. Det kanske jag testar en annan gång. 

I alla fall var det bra vegetarisk mat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar