måndag 22 februari 2016

Calvadosflamberade kvitten med karamellbavaroise



Den kungliga representationsmiddagens efterrätt: Calvadosflamberade päron med karamellbavaroise, yoghurtglass, saltmandel och brända marängflarn. Här min variant. 

Jag bytte först och främst ut päronen mot konserverade kvitten och jag tror att både smak och utseende var bättre i min variant. Sen strök jag de brända marängflarnen och lade dit en icke-bränd maräng. Men maräng smakar faktiskt bara socker. Det skulle ha varit bättre med någon sorts mandelkaka eller så. Saltmandlar, okej, det låter kul, men var inte så där jättehäftigt. Pistaschnötter skulle ha sett tjusigare ut. Sen strök jag helt enkelt glassen. Vem behöver glass till en sån här fin pudding? Bavaroisen gjorde jag på vanligt sätt, men hälften av sockret karamelliserade jag först och löste upp i mjölken. Jättegott!

250 ml mjölk
25 g karamelliserat socker
3 blad gelatin
2 äggulor
25 g socker
2 dl grädde

Lägg gelatinet i vatten. Karamellisera sockret. Koka upp mjölken med det karamelliserade sockret. Vispa upp äggulorna, blanda ner sockret och rör krämigt. Häll över den heta mjölken. Rör äggulemjölken över hett vattenbad tills den blir krämig. Vispa inte! Tryck vattnet ur gelatinet och rör ner. Vispa grädden. Rör äggkrämen i kallt vattenbad tills den nästan gelerar. Rör ner vispgrädden. Fyll i vattensköljda formar. Låt stå kallt i flera timmar, gärna över natt tills de stjälps upp.

Hetta upp frukten i smör och socker. Ta bort stekpannan från fläktområdet (brandfara). Häll på litet calvados. Tänd på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar