onsdag 10 februari 2016

Fyllda ägg med tryffel och konjak



Jag köpte en gång tryfflar, men jag tycker inte att de är värda priset. Tryffelolja brukar det däremot finnas rätt överkomligt på Lidl före storhelger, så jag köpte en liten flaska i julas, och med tanke på att göra slut på denna, modifierade jag ett recept som utgick från färsk tryffel, och fick ihop en riktigt läcker liten förrätt med mera tryffelsmak än jag hade trott.

Hårdkoka 3 - 4 ägg. Reducera 1/2 dl grädde och 10 ml konjak smaksatt med muskot och peppar. När krämen har kokat in och blivit krämig smakas den av med salt. Mosa äggulorna med krämen och tillsätt sedan lagom mycket tryffelolja, så konsistensen blir bra. Fyll detta i äggvitorna. Smält 25 g smör och häll smöret över äggen i en ugnsfast form. Ställ in 5 minuter i 250°. Strö över kryddgrönt. Här serverade jag äggen med en skiva rökt laxforell och sallad.