måndag 22 februari 2016

Torkat kokött i örtmarinad



Bündner Fleisch är en schweizisk specialitet. Det är lufttorkat kobaklårben från högvärdiga men uttjänta gamla mjölkkor, enligt en artikel. Det pressas och torkas i månader och är därför fyrkantigt och dyrt. Men jag blev rätt nyfiken på att testa denna specialitet så jag gick till charken och beställde 100 g mycket tunt skurna skivor. Och biträdet skivade och skivade och skivade. När hon hade kommit till 85 g sa jag att det räckte. Det var hur mycket som helst och kostade över 5 Euro. En del av detta kött tog jag undan till den här marinaden. Det skulle vara 200 g för 4 pers, men det måste ju vara lobbyverksamhet för köttproducenterna. Så mycket behövs definitivt inte. Tror jag tog ca 50 g för oss tre och det räckte.

Marinad:
strimlat skal av en ekologisk citron (eller 1/2, i vårt fall)
saften av 1/2 - 1 citron
blandade hackade örter
2 msk inlagd kapris (något mindre)
1 tsk (gran)honung
salt, peppar
6 - 8 msk olivolja

Rör ihop citronsaft med en del av skalet, örterna, honungen och kaprisen. Rör ner oljan och krydda. Lägg ut köttet på en stor tallrik och häll över. Jag hällde även i mellanlagren. Spänn över plastfolie och låt marinera en halvtimme. Servera med grovt bondbröd. Eller gnocchi som i vårt fall. Spännande smårätt, i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar