onsdag 23 mars 2016

Janssonbollar



Stefan Ekengren på Görvälns slott har uppfunnit en ny variant på Janssons frestelse, som jag tycker är fantastisk. Jansson är ju så god, men så geggig och ganska jobbig att servera till många när man bara har en vanlig spis till förfogande (särskilt om man vill värma upp andra rätter också). De här friterade Janssonbollarna är jättebra! I o f s är hans recept inte exakt, så det är ju möjligt att min variant skiljer sig något från hans.

För 12 stycken glasskulestora bollar

500 g potatis
1-2 lökar
smör
drygt en burk ansjovis på 90 g
2 ägg
Redning på 1 msk smör, 1 msk mjöl, 2 dl mjölk som ska kokas rätt tjock
ströbröd
friteringsfett

Riv potatisen grovt och pressa ut vätskan. Ånga den i en hålinsats 20 minuter. Hacka och fräs löken i smör och häll på ansjovisspadet och låt det koka in. Hacka ansjovisarna och torka av dem. Gör redningen. Detta går att förbereda. Blanda potatis, lök, ansjovis, äggulor och så mycket av redningen som behövs för att få en bra konsistens, t ex hälften. Vänd dem i lätt uppvispad äggvita och ströbröd och fritera dem. På Görvälns slott doppar man dem i en västerbottenkräm, som jag inte vet hur den är tänkt. Jag blandade riven cheddar (hade inte tillgång till västerbottenost) med gräddig kvarg och kryddade med cayenne, samt försökte fixa till färgen med litet gurkmeja. Men jag tror att den här rätten skulle vara en höjdare utan ostkräm på en småvarmtstallrik med köttbullar, prinskorv och bruna bönor till jul. Om det fungerar att värma upp dem dagen efter, skulle det lösa en hel del av mina återkommande julrelaterade logistikproblem. Fast nu är det ju snart påsk och de här janssonbollarna skulle ju också passa på långfredagen eller kanske på en påskbuffé.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar