fredag 4 mars 2016

Rollmops på gurkbädd


Det här är ett recept som jag hittade i Christer Lingströms bok Det nya svenska köket från 80-talet. Jag hade nämligen två urvattnade saltsillar kvar i frysen, som jag ville göra åt.


- Två små islandssillar eller en förpackning urvattnade sillar. Med islandssill vet jag inte om han menar färsk sill eller salt. Jag tycker att det där med mjölk verkar skumt i vilket fall som helst, men nu hade jag ju redan blötlagd sill, så det hoppade jag över.
- Mjölk 
- 2 msk osötad senap
- 1 hackad röd lök
- hackad dill
- färsk gurka

För lagen:
1 dl olja
1 dl matlagningsättika (jag tog 1/2 dl ättiksessens 24 % och 1/2 dl vatten, så det stämmer nog)
1/2 dl vinäger (hoppade jag över, det var tillräckligt surt ändå)
1 skivad lök
persilja, timjan och lagerblad ihopbundna
10 vitpepparkorn
3 - 4 nejlikor
1 tsk senapsfrön
Låt lagen puttra ett tag. Jag hade dock inte med oljan, utan tillsatte den sen. Låt den bli kall.

Rensa och filéa sillen och ta bort benen, men inte huden. Lägg den 6 timmar i mjölk ifall du inte tar blötlagd sill. Torka av filéerna och bred senapen över den köttiga sidan. Strö över dill och rödlök. Rulla ihop och fäst med en tandpetare. Ställ rullarna i lämplig form och häll den kalla lagen över. Marinera 2 - 4 dagar. Servera på gurkbädd. Ägg och knäcke är inte fel till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar