torsdag 17 mars 2016

Silverkaka med enbart äggvitor



I frysen staplar sig nästan äggvitorna och nu vill jag bli av med dem. Till påsk tror jag att jag ska baka en svensk schwarzwaldtårta med marängbotten (den har ingen likhet med tysk schwarzwaldtårta förresten), men nu börjar jag med en äggvitekaka ur Sju sorters kakor, vilken blev rätt trevlig. Men man ska nog inte hoppa över smaksättningen (rivet citronskal), för nog märks det att något (äggulor) saknas.

100 g smör
6 äggvitor (2 dl)
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1,5 tsk bakpulver
rivet skal av 1 citron

Smörj och bröa formen (t ex en lång brödform, det kan hända att den korta är för liten eftersom den ska vara på 1,5 l). Här hade jag mandelspån i botten, men de räckte inte så långt, så jag använde även socker som "brödsmulor" och det går också bra och gör ytan knaprig. Smält smöret. Vispa äggvitorna med en gnutta salt till hårt skum och strila sedan ner sockret och fortsätt att vispa. Vänd ner det smälta smöret och de blandade torra ingredienserna. Häll smeten i formen och grädda 40 minuter i 175°.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar