onsdag 13 april 2016

Nässel-Broccolisoppa



Jag lät mig inspireras av Stefan Ekengrens blogg, men jag håller absolut inte med honom om att nässlor har svag smak. Däremot tyckte jag att det var en bra idé att använda broccolistammen för att göra nässelsoppan matigare. 

Den här soppan har en bas på främst ljusa soppgrönsaker (och en liten morot), rätt så finskurna och frästa i smör. Efter att vattnet kokat upp hade jag i en sked bikarbonat och direkt efteråt den finskurna broccolin. Bikarbonat är ett gammalt husmorsknep för att konservera den gröna färgen, men den blekte också sellerin och co. Dessutom, vilket jag inte visste, förkortade den koktiden en hel del. Jag testade även med bikarbonat i den knappa liter nässlor som var sköljda men inte repade och där gick förvällningen också litet väl snabbt. På slutet blandade jag nässlor med resten av soppan, mixade och passerade, samt smakade av (slängde helt oproffsigt i buljongtärningar). På bilden är soppan även avredd med en ägg-gula i litet grädde. I o f s kunde det ha varit i mera nässlor, för soppgrönsakerna och broccolin gav ju också en del smak.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar