tisdag 26 april 2016

Nässelkroketter



Just nu är nässlorna som allra bäst och när jag läste ett gammalt inlägg på Stefan Ekengrens blogg om nässelkroketter, så stack jag ut i skogen och plockade litet grann i solskenet, innan aprilvädret kom med snö igen. Fast den gode Görvälnsköksmästaren brukar ju inte skriva några exakta recept på sin blogg, så jag bläddrade litet i en pärm och hittade några trevliga ostkroketter, som jag fick för mig att kombinera. Båda recepten utgår från en béchamelsås. Det knasiga med all den där rivna osten, var att kroketterna tenderade att spricka och flyta ut, så jag rekapitulerar nu främst de bra idéerna.

Gör en fast béchamelsås. Många kockar gör den på hälften köttfond och hälften mjölk. I ostkrokettsreceptet var det hälften vitt vin och hälften grädde. Man kan ju ta enbart mjölk också. Här var proportionerna 50 g smör, 75 g mjöl och 2,5 dl vätska. Smaka av med muskot, salt och peppar, ev. också med cayenne eller worcestersås. Blanda i smakämnena (här var det även 150 g riven ost i, två sorter sammanlagt, vilket är väldigt mycket) som förvällda hackade nässlor. I färskt tillstånd vägde de 130 g och det är inte heller så litet volymmässigt. Låt nu såsen svalna ca 45 minuter och spritsa ut tjocka korvar på plastfolie. Snurra ihop dem som karameller och ställ in dem i kylen. En timme före friteringen ska de t o m ligga i frysen. Det är ett väldigt bra tips. Ta ut dem och skär av lagom stora bitar. Vänd dessa i mjöl, uppvispat ägg och sedan i ströbröd, blandat med hackad pumpernickel, vilket ger en extra knorr till anrättningen. Fritera i minst två omgångar och håll dem varma i ugnen fram tills gästerna sätter sig. Det var dock då som osten passade på att rinna ut...

Annars en väldigt trevlig ensamrätt / förrätt med sallad och eventuellt lax eller skinka efter behag. Någon liten dippsås kan ju också vara god till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar