måndag 11 april 2016

Vetesmulfruktostkaka från Franken - Fränkischer Plootz



Den ska göras så stor som möjligt. Jag använde en pizzabakform, men den var ändå för liten, och rund ska den vara. Man ska skära jättelånga smala tårtbitar. Jag fick skära av deg som vällde ut över kanten. Det blev en sorts skorpor av detta.

Lyxig vetedeg (mycket deg)
ca 500 g mjöl (vilket jag tog på en höft)
200 g mjukt smör
3 ägg
1 msk vaniljsocker
125 g socker
250 ml mjölk
40 g jäst (1 tärning)
1 nypa salt ifall smöret är osaltat

Gör en liten fördeg på smulad jäst, litet varm mjölk, en nypa socker och litet mjöl och låt jäsa en halvtimme. Arbeta sedan in alla andra ingredienser och knåda väl. Låt jäsa en halvtimme till.

Gör under tiden ostkakemassan:
250 g kvarg / kesella
125 ml mjölk eller grädde
socker efter smak, rivet citronskal, vaniljsocker, 4 msk stärkelse, 1 ägg
Vispa ihop till en slät smet

Äpplen
3 - 4 äpplen i klyftor som får dra litet med citronsaft, kanelsocker och vaniljsocker
Fast jag tog mina konserverade kvittenklyftor och strödde bara över kanelsocker när jag placerade ut dem i smeten. Det går säkert med annan frukt också.

Strössel (mycket strössel)
200 g mjöl
150 g smör
150 g socker
1 msk vaniljsocker

Arbeta ihop till en smuldeg.

När degen har jäst färdigt så kavlas den ut till en rund kaka så stor som möjligt. Jag tog som sagt en något för liten pizza/pajform med bakplåtspapper i, vilket nog var rätt så bra och lade degplattan på. Den ska vara knappt 1 cm tjock. Låt den jäsa 15 minuter och sätt ugnen på 190°.

Bred ut ostkakemassan på vetedegen. Lägg på frukten och sist smulorna. Grädda först 30 minuter längst ner i ugnen och sedan 20 - 30 minuter i mitten av ugnen.

Den blir jättebra och räcker till många!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar