lördag 28 maj 2016

Cannelés de Bordeaux



På bilden en rätt pluttig cannelé, för jag har inga såna formar. De är en slags små räfflade, men höga sockerkaksformar med hål i. På den här satsen, som jag fick ut ca 24 minicannelés, skulle det visst ha blivit 8 stycken riktiga.

Cannelés har en intressant historia. Orsaken till att de har blivit litet bortglömda, men på senare tid återupptäckta, beror på att de ursprungliga kopparformarna både är dyra och opraktiska, för man får inte ut kakorna särskilt lätt. Nu finns det silikonformar och därför har cannelés fått en renässans. Ordet cannelés betyder räfflad, för så ser formen ut. Receptet utvecklades i handels- och vinstaden Bordeaux. P g a handeln kom det in rom och socker från Karibien, så det finns med i receptet. P g a vinodlingen, som krävde en massa äggvitor för att göra vinet klart, så är receptet gjort för lika många ägg som äggulor. De överblivna äggvitorna gick i alla fall åt hos vinodlarna.

 Cannelés till hemgjord vaniljpudding med jordgubbssås

250 ml mjölk
12 g osaltat smör, plus extra att smörja formen med
1/2 tsk vaniljlag eller litet vaniljsocker
50 g mjöl
100 g socker plus extra att strö formen med
1 ägg plus 1 äggula (mellanstora ägg)
1,5 msk rom

Det här receptet börjar man med dagen innan, eller kanske två dagar före baket. De blir ganska karamelliserade. Jag tycker att det var kul att testa receptet, men jag vet inte om jag gjorde något fel, men så där jättehäftigt tycker jag inte heller att resultatet blev. I varje fall kom jag på ett husmorstips alldeles själv när det gäller att smörja formarna. Istället för att pensla dem med smält fett, fyllde jag istället den första formen med avsvalnat (fastnar bättre när det blir litet mera trögflytande) smält smör och hällde det i den nästa medan jag fyllde den första med socker som jag sedan hällde av.

Koka upp mjölk, smör och vaniljlag. Blanda mjöl och socker och rör ner ägg och äggula. Tillsätt den heta mjölken och vispa genast till en jämn tunn smet. Låt svalna och blanda ner rom. Låt stå övertäckt och svalt i minst ett dygn.

Smörj formar och strö ut dem med socker. Rör igenom smeten och häll formarna 2/3 fulla. Ugnen ska vara riktigt het till att börja med, 225° (jag har tyvärr lagt märke till att min ugnstermostat har börjat strula litet även vid höga temperaturer, så jag ställer in en extra termometer för att kolla att värmen är tillräckligt hög). Efter ett tag, 5 - 10 minuter sänker man värmen till 175° och gräddar kakorna 40 - 50 minuter till. De ska vara guldgula. Ta ut dem, låt dem svalna, diska ev. formarna och gör en sats till ifall de inte räckte till all smeten. Kan frysas. De ska tydligen värmas upp i canneléformarna, för att hålla formen, men jag tror inte att det behövs med de här minipluttarna. F ö ser de riktiga cannelés knapriga ut på bilden och det blev inte mina, snarast sega. Jag skyller på de jättesmå formarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar