måndag 13 juni 2016

Lertallrikssill à la Mannerström



Leif Mannerström värmer upp lertallrikssillen i ugnen och alla löksorterna och grädden ger sillen en härlig smak. Ur hans bok Mannerströms sill och strömming. Där finns det fler recept, som jag ska testa.

För 4 förrättsportioner:
4 urvattnade saltsillfiléer
3 rödlökar
1 purjo
4 salladslökar
1 knippe dill
1 knippe gräslök
2 - 4 dl grädde

Ev. brynt smör till garnering, men jag tycker inte att nötsmaken kan hävda sig mot löken och sillen, så det kan man också skippa tycker jag. Och så ska det vara potäter till. Själv skippade jag purjon för det fanns inte i affären, men det är tillräckligt med lök i ändå.

Hacka och blanda löken med örterna, lägg hälften i en smord form, sillen ovanpå, mer lök och örter ovanpå och häll grädden över. Hetta upp i 200°. 15 minuter var för kort tid i min ugn, man märker när sillen och grädden blir varm.

Måltidsdryck: Öl förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar