tisdag 21 juni 2016

Pizza med färre kolhydrater och fler vitaminer



Blomkålspizza är inne och faktiskt riktigt gott, även om den inte smakar som äkta pizzabotten och inte heller speciellt som blomkål, tycker jag.

1 blomkål
2 ägg
2 dl riven ost
1 tsk av vardera oregano,  rosmarin och timjan

Dela blomkålen i rosetter och kör dem i köksmaskinen, några i taget tills det blir som typ couscous. Den här konsistensen fick jag för mig i söndagsskolan att manna från himlen har, men frågan är om den smakade blomkål. Sen kan man antingen micra blomkålen i 5 minuter, men jag knöt in den i en silduk/handduk/tygblöja och doppade ner den i kokande vatten och väntade tills det kokade igen. Sen fick blomkålen droppa av. Pressa ur den. Detta kan med fördel göras dagen innan.

Blanda ingredienserna och bred ut smeten på en plåt på bakplåtspapper. Grädda ca 20 minuter i 225° tills den får fin färg. Bred över en tomatsås och / eller andra ingredienser och grädda färdigt i 10 minuter och tillsätt sedan såna ingredienser som inte ska vara i ugnen. Den här pizzan var det skinka och skivad rödlök på, samt ost förstås. Egentligen hade jag trott att det skulle bli en massa rester över, men sonen och jag åt upp den i, varav den förstnämnde klarade typ 3 /4 på egen hand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar