måndag 4 juli 2016

Persiljebullar med fiskpinnar och annat på sjömansbuffén


Det blev litet dåligt med fotograferandet av maten på sjömansfesten. Hur som helst gjorde jag även fiskpinnebullar med remouladsås och sallad och inlagd gurka i de här goda persilje-vitlöksbullarna.

500 g mjöl
jäst, kanske 20 g, minns inte
1 tsk socker
ett par pressade vitlöksklyftor
några matskedar hackad persilja
6 msk olivolja
1 tsk salt
så mycket mjölk som behövs

Tror jag gjorde allt på kalla ingredienser och lät degen jäsa i kylskåpet några timmar. Det gick hur bra som helst.


Här är dock fina pan bagnat ovan och pissaladière nedan.

Övriga rätter på sjömansbuffén:
Laxmousse (väl beprövad, här en av länkarna, fast den gången glömde jag dillen)
Räk- och laxtårta (typ matjestårta, trodde jag hade lagt upp den, men tydligen inte, och bild har jag ingen heller.
"Måsägg" med fiskägg, d v s ägg med tubkaviar
Kallt kokt rimmat sidfläsk
Sill i pälsrock, se nästa inlägg
"Manetpudding med måsskit" se nedan

1 l röd juice, 12 blad gelatin, körsbär (inlagda), 1 dl socker, garnerade med vaniljyoghurt och färska körsbär
Ihopknopade godissnören och snacks-fiskar
Baguette, smör, ost
Samt två sallader som jag inte gjorde



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar