tisdag 16 augusti 2016

Hemmagjorda ratatouilletortellini med olivtopping



Det tar en evig tid att laga sånt här. På torsdagen gjorde jag ratatouille på väldigt finskurna grönsaker, som fick bli ganska torr (med tomatpuré istället för tomatburk). Det blev en väldig massa, men ratatouille går ju alltid åt. På fredagen förberedde jag sedan pastakuddarna. Nu kommer inte ett recept, utan praktiska tips, för jag tycker att det är vansinnigt svårt att få till fylld pasta, utan att något blir fel:

Degen, penslad med olivolja utanpå, för att inte fastna, fick vila i rumstemperatur en timme, inlindad i plastfolie. Sedan körde jag en bana i taget i pastamaskinet (fram till tjocklek 6) och lät resten vara inlindad. Jag tog ut tortellini med form, en i taget och lade tillbaka degresterna i folien. Sedan penslade jag varje omgång torellini (ca 7 stycken) med vatten, lade på en klick ratatouille (blandad med ägg och ett par matskedar ströbröd) i mitten, vek ihop, klämde ihop, formade till halvmånar och lade på mjölad handduk på en bricka och strödde över mera mjöl, samt lade, när all degen var använd, smörgåspapper över och därefter plastfolie. Och in i kylskåpet.

På lördagen plockade jag försiktigt upp varje pastakudde. En del var litet fuktiga, så jag vände dem i mjöl igen och lade dem på mjölad handduk. Sedan fick de sjuda ca 8 - 10 minuter i lätt saltat vatten. En portion är ca 250 g, men eftersom de inte ska klibba ihop, så tog jag en kastrull per portion. Fråga mig inte hur de gör på restaurangerna.

Till detta fräste jag 50 g smör och 25 g ströbröd och blandade i 25 g hackade oliver, samt några halva körsbärstomater och toppade pastan med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar