onsdag 28 september 2016

Stefan Ekengrens kavring och digestives



Köksmästare Stefan Ekengren har en blogg på Besöksliv och där har jag knyckt en hel del recept. Digestives och shortbread har jag försökt mig på förr, men på något sätt håller degen aldrig ihop, så jag tänkte se om Stefan Ekengrens digestives var annorlunda. Nej, det fungerade inte riktigt. Jag tog till litet vatten för att få bort smuligheten, så sen gick det ju. Jag vet inte, de var helt okej, men de förblev bleka och smaken tycker jag inte var bättre än på köpta. I o f s är det ju inte helt lätt att få tag på digestives här i trakten, men eftersom de hör till det som vi äter på semestern, så behövs det inte.

Hans kavring utan jäst  är dock bättre än många andra i den kategorin. Nu bakar han dem i miniformar allteftersom de efterfrågas, med en spritspåse kavringdeg i kylskåpet, och jag gjorde en brödform full, så jag fick problemet att gissa gräddningstiden.  Fotot blev oskarpt, så det skippar vi.

För en brödform, omräknat recept (1/4 av originalet).

1/2 l surmjölk (tog yoghurt)
250 ml mörk sirap
25 g linfrön
50 g solroskärnor
17 g bikarbonat
9 g bakpulver
1 tsk av vardera anis, fänkål, kummin och koriander (min kryddning)
250 g vetemjöl
250 g rågsikt

Vid närmare eftertanke verkar salt saknas, men vid avsmakningen lade jag inte märke till någon saltbrist.

Blanda de torra ingredienserna. Rör ner de blöta och rör om. Grädda i en väl smord och bröad brödform i 175°, i nedre delen av ugnen. En timme i formen och sedan en halvtimme till utan form räckte inte riktigt för att få mitten torr, så lägg på en kvart, halvtimme till. Mot slutet penslas brödet med smör och man strör över flingsalt. Täck över ifall färgen blir för mörk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar