tisdag 4 oktober 2016

Engelska muffins - bak utan ugn



Jag såg på The Great British Bake Off och insåg att jag inte hade haft en aning om vad en äkta engelsk muffin är. Det är överhuvudtaget ingen sådan muffin som står i alla recept. Nej, en engelsk muffin ser litet grann ut som ett scone, fast den är bakad på jästdeg direkt på spisen. Efter en del forskning på nätet hittade jag rätt så många recept. En del strök jag på en gång, för jag har ingen lust att sitta och räkna på ounces. Och hur stor är en engelsk kopp? Till sist tog jag det här receptet, som kräver en fördeg, vilket inte alla gör, fast det finns t o m recept som kör med en lätt surdeg. Det tror jag är väldigt oengelskt i o f s. Muffins blev väldigt populära genom The Muffin Man. Det var män som gick omkring och sålde muffins i arbetarkvarteren och ringde med en liten klocka för att folk skulle uppmärksamma dem. Det var ju inte alla som hade något vettigt kök i Londons slum.

En annan lurig grej är engelsk jäst. Engelsmän använder tydligen nästan alltid torrjäst och det finns två sorter. Instant yeast, som står i det här receptet är 3 ggr så effektivt som vanlig (engelsk) torrjäst och måste inte röras ut i vätska. Lyckligtvis hittade jag en tabell för omräkning (yeast conversion table på theartisan.net) och använde vanlig färsk jäst med bra resultat.
Det kanske inte är helt fel att ha på ugnen på 170° ifall man skulle råka få för välbrynta muffins och behöva grädda färdigt dem inuti. Jag använde faktiskt plättlaggen och rullade bullar, annars ska man ta ut dem med ca 8 - 10 cm stora mått och steka dem i en speciell panna. Plättlaggen blev litet väl het efter ett tag på medelvärme, så jag fick sänka rätt mycket till andra omgången.

75 g brödmjöl (troligen typ vete special)
60 ml vatten
1,7 g färsk jäst
Rör ut jästen i det kalla vattnet, blanda i mjölet och låt den kladdiga degen vila i kylen över natt.

Gör en deg på 315 ml kallt vatten, 6,8 g jäst, 1 tsk salt, 1 msk olivolja (vilket förstås är rätt oengelskt) och först mjöl (troligen standardvetemjöl - det ska vara upp till 435 g, men ta inte allt från början), samt fördegen. Arbeta den väl. Låt den vila 20 minuter. Tillsätt ev. ca 80 g mjöl till och arbeta degen väl. Degen ska fortfarande inte vara alltför kompakt, men inte alltför kladdig. Pensla över ca 1 tsk olivolja och låt degen jäsa 2 timmar. Den kan också ställas in i kylen över natt, och användas efter en timme i rumstemperatur. Gör 12 lika stora muffins (14 om du använder en plättlagg med plats för 7 plättar). Vänd över- och undersidan av varje muffin i polentamjöl eller mannagryn och låt dem jäsa ca 1 timme. Stek dem sedan i litet skirat smör 6 minuter på varje sida på rätt så låg värme. Eller sätt in dem i ugnen när de har fått färg. Ta bort dem från spisen och låt dem stå 20 minuter till och "eftersteka" innan du äter dem halverade t ex med med smör och ost eller marmelad. De kan gärna frysas in och värmas upp på brödrosten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar