måndag 24 oktober 2016

Kardinalens tårta



Den här ärkekatolska tårtan (som i original heter Kardinalschnitten) har jag länge tänkt göra, men för det första har jag aldrig fått ihop 300 g hallon från buskarna vid ett tillfälle (måste plocka varje dag, p g a glupska reklamutdelare), för det andra har jag gruvat mig för spritsningen och för det tredje har jag haft ett visst motstånd till att köpa ägglikör bara för ett enda recept. Men nu blev det av i alla fall. En sak som är säker är att jag aldrig kommer att lägga ut någon instruktionsfilm i spritsning på Youtube. Den här tårtan skulle nog vara något för Edward Blom. Han gillar ju recept från de tysktalande länderna och är dessutom bekännande katolik.


Det är en väldigt god tårta med en botten som på sätt och vis liknar budapestrulle och en kaffekräm.


Titta på den här bilden. Här kommer förklaringen till att den heter något med kardinal. Botten är nämligen vit-gul-randig, vilket är katolska kyrkans färger. Kardinalen har rött utanpå = hallonen. Den isabellafärgade moccagrädden tolkar jag som färgen på kardinalens undertröja. Isabella var ju en drottning som lovade att inte byta linne förrän det ena eller andra hade inträffat, vilket tog ett tag, och jag tror inte heller att kardinalerna förr i tiden duschade oftare än andra.

Till slut följde jag receptet till punkt och pricka, förutom att jag bytte ut hälften av grädden mot kesella (quark). Läs igenom hela receptet innan du börjar.

Deg 1:
350 g äggvita
240 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 gnutta salt

Det är en väldig massa äggvita. Även om man får ihop 4 äggvitor som blir över för deg 2, så räcker inte det. Jag brukar ju spara äggvitor i frysen och jag tror att det var ca 7 frysta upptinade äggvitor plus de 4 färska som gick åt.

Vispa alltså äggvitan först med en gnutta salt och tillsätt allt eftersom sockret och vispa äggvitan till ett hårt skum.

Deg 2:
3 ägg
4 äggulor
80 g florsocker
rivet citronskap
75 g siktat mjöl

Vispa allt utom mjöl pösigt och tillsätt sedan detta och vänd ner.

Nu ska du ha två bakplåtspapper markerade, 14 x 35 cm. Det blir rätt så trångt på en enda plåt, så jag tog två. Spritsa ut tre vita längder på varje bakplåtspapper, på varje sida och i mitten, så att det är 2 cm mellanrum på båda sidor om mitten. Spritsa ut två gula längder där och sikta över en massa florsocker (jag tror att det gör så att formen hålls i början) och snabbt in i ugnen i 180°. Eftersom jag hade två plåtar sänkte jag till 150° och satte på varmluften. Ugnen ska stå på glänt, för bottnarna ska liksom torka ut. Jag kan inte säga hur lång tid det tog. Jag skiftade plåtarna ett par gånger och sänkte på slutet för att vara säker på att marängen skulle vara torr längst in. Låt svalna.

Fyllning:
4 dl grädde (eller hälften kesella, kvarg)
40 g florsocker
2 blad gelatin
2 msk lösligt kaffepulver
2 cl ägglikör
1 gnutta salt

Lägg gelatin i blöt och smält det sedan i ägglikören. Med kvarg blir det lättare att få till det här med gelatinet. Jag rörde ut kaffepulvret i kvargen och tillsatte sockret. Sedan rörde jag ner den här massan skedvis i gelatinet och rörde väl, så att inga klumpar kunde uppstå. Vispa grädden och rör ner i massan innan den blir för stel. 

Hallon:
Marinera 300 g färska hallon i 3 cl hallonsnaps. Jag hade ju bara djupfrysta hallon, vilket gjorde att de rann ut. Dessutom visade sig snapsen göra hallonen ännu blötare (förstås), så jag silade av vätskan efter en stunds marinering. Visserligen skulle det vara klar hallonsnaps, men jag hade bara en slatt hemma-aromatiserad röd snaps på svenska hallon sen i somras, som jag lagt i en deciliter vodka.

Bred ut hälften av fyllningen på en botten. Fördela hälften av hallonen ovanpå och lägg på nästa botten. Bred ut den andra hälften ovanpå och fördela resten av hallonen ovanpå. Strö över rostade mandelblad och ev. siktat florsocker.

Jättegott, och så fromt sen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar