tisdag 18 oktober 2016

Rysk rödbetssoppa



Den här rödbetssoppan har jag tagit ur kokboken som unga kockar har i utbildningen. Egentligen skulle rödbetorna också vara råa, men jag har ju kvar kkokta rester i frysen sen jag stack ut rödbetskulor och lade in. Väldigt bra sopprecept.

500 g soppkött av nöt (jag tog 700 g benskivor med märgben)
150 g rökt sidfläsk
300 g rödbetor
200 g lök
100 g purjo
100 g morötter
200 g vitkål
100 g selleri
100 g fett (det går nog med mindre)
20 g tomatpuré
2 l nötbuljong (det fick duga med vatten, ta bara inte tärning i första taget)
10 g vinäger (eller så mycket det behövs)
1 tesil eller kryddpåse med pepparkorn, fänkål, lagerblad)
salt

Förslag till servering, som jag bytte ut mot crème fraîche, pepparrot och persilja:
2 dl rödbetssaft om man har en råkostkvarn
200 g sur grädde
10 g hackad dill (jag fick inte tag på dill, så det blev persilja)

Blanchera kött och fläsk i kokande vatten några minuter. Häll av och spola av partiklarna med kallt vatten. Diska ur kastrullen lägg kött och fläsk i kallt vatten och koka långsamt upp. Skumma. Låt koka på ettan, förslagsvis ca 2 timmar. Skumma och ta bort fett ibland.

Hacka löken och skär resten av grönsakerna / rotfrukterna i strimlor. Fräs dem i fett utan att de får färg och rör ner tomatpurén. Häll på vinäger (eller smaksätt senare med vinäger ifall du använder en gjutjärnsgryta). Blanda ner grönsakerna i köttkastrullen och sänk ner kryddsilen. Ifall rödbetorna redan är kokta, ska de i ännu senare. Låt koka en halvtimme drygt. Ta upp kött och fläsk, skär det i småbitar och lägg tillbaka. Smaka av soppan med salt, peppar och vinäger. Den här soppan blir ännu bättre när man värmer upp den. Servera med ovan nämnda förslag.

Kockarnas kokbok rekommenderar att man serverar piroger till, men det strök jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar