måndag 10 oktober 2016

Ugnsstekt fläskkarré med rökigt öl, konfiterad lök, klyftpotatis, gräddsås och ugnsgrönsaker



Fläskkarrén ska ha 80 - 85°inuti. Stick in en termometer, det tar ett par timmar i 140° beroende på storleken. Salta och peppra steken först och sätt in den i ugnen. Efter en halvtimme började jag ösa med rökigt öl. Det går inte åt så mycket, så resten kan man hälla i såsen och kanske i kocken, om så önskas. På slutet penslade jag med ljust gelé ovanpå och satte in en skål med s k grillgrönsaker, tomater och minipaprikor istället för rotfrukterna som skulle ha varit med nästan hela tiden. Klyftpotatisarna stekte jag på spisen. Den konfiterade löken värmde jag upp i ugnen. Jag hittar inte recepten nu, men jag tror det stod 2 dl köttbuljong och 1 dl olivolja som ska kokas med en bit vitlök tills lökarna är mjuka och vätskan har kokat bort, förutom oljan då. Fast jag bytte ut buljongen mot spadet som bildades vid kokning av rödbetor, så såg de ut som rödlökar också. För såsen rörde jag ut litet mjöl med grädde och spädde med sky och mera öl, smakade av med rökig grillsås och vinäger. Det blev bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar