måndag 17 oktober 2016

Utegrillad forell, potatismousse, squashmos och andra tillbehör som skulle bort



Söndagen den 16 oktober. Underbart väder, grillning och middag på terrassen. Forellen med tillhörande kryddblandning var jättebra. Sen testade jag två Görnvälnrecept. Det ena kallar Stefan Ekengren för potatismousse och det är rätt så likt kartoffelkas, smörgåspålägget från de karga alperna, förutom att grädden är vispad och moset innehåller gelatin. Gelatinet är fullständigt överflödigt enligt min ringa mening. Konsistensen blir efter stelnandet precis som vanligt potatismos, och det knasiga med gelatin är att det tar bort smak, så efter att jag hade smakat av väl med mycket muskot, så försvann den goda kryddningen (bl a citronskal). Sen testade jag squashpuré med stekta zucchiniskivor (skulle i o f s vara i ugnen, men jag hade ingen lust att sätta på den) doppade i olivolja, där lök, timjan och vitlök kokts. Sedan häller man av oljan och mixar. Färgen var inte inspirerande, så jag mixade i en handfull förvälld spenat också. Men det var rätt så gott. För rättvisans skull ska jag väl påpeka att jag inte hade rätt tillbehör varken till potatismoset eller squashmoset. Bönorna och spenaten förvällde jag och fräste litet i smör. Sen var det senapsfrön till också. Kombinationen, speciellt med det kalla potatismoset, var kanske inte perfekt. Men fisken var i alla fall en höjdare. Och solskenet på terrassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar