måndag 28 november 2016

Budapestrulle med hallon



Egentligen hade jag fått för mig att baka en St. Honorétårta till adventsbasaren, utöver chokladtårtan, men sedan insåg jag att jag inte skulle hinna med, framför allt eftersom jag aldrig har försökt mig på den franska chiboustkrämen innan. Och så blev jag rätt frustrerad över chokladglasyren som inte ville täcka de delar av min chokladtårta, där fyllningen syntes i mellanlagren, och hade ingen lust med ytterligare ett oprövat recept. Så det blev en budapestrulle istället. Här finns det en länk till receptet. Det passade ju bra att göra slut på en burk frysta, tinade äggvitor. Jag har dock ändrat en del på receptet. När det gäller marängdegen, så är det inget vaniljsåspulver i, utan maizena, smaksatt med vaniljsocker. Eftersom hallonen ur frysen var osockrade, så tillsatte jag 2 - 3 msk socker i grädden. Dessutom bytte jag ut 1/3 av grädden mot kvarg / kesella, för att lättare kunna arbeta med gelatinet (2 blad), som inte heller står med i receptet, men det stabiliserar kakan, vilket behövs när man inte har 40% grädde i. Blötlägg gelatinbladen. Smält dem på svag värme, rör ner kvargen och sedan, när den börjar stelna, vänd ner den vispade grädden.

Jag bakade och glacerade också några stora pepparkakshjärtan, men det var ingen som ville betala för dem, när det fanns mjuka kakor och tårtor, så vi delade ut dem gratis främst till barn och konfirmander.

Budapestrullen med hallon är mycket godare än med mandariner på burk, vilket ärligt talat känns väldigt mycket som 70-talet.