onsdag 30 november 2016

Saltbakad blomkål



Den lustige TV-personligheten M. Petitrenaud (se Youtube) var på något enkelt auberge under sina s k eskapader i Frankrike, där han bjöds på saltinbakad blomkål, som serverades med en schalottenlöksvinägrett. Eftersom inget recept erbjöds, så fick jag leta på nätet och hittade en variant, där blomkålen skulle serveras med pistascholja. Nu före jul finns det pistascholja på Lidl, så då tog jag den varianten. Vinägretten kan jag ju alltid ta en annan gång.

Alltså, jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att servera blomkål på. Visserligen blev det hur mycket som helst över, men resten fick bli soppa.


1 blomkål
250 g mjöl
125 g salt
rosmarin
1 äggvita
1,2 dl kallt vatten

Rosmarinen kanske skulle ha varit hackad för att ge mer smak, men nu var den inte det. Blanda mjöl och salt och rosmarin, arbeta in den lätt uppvispade äggvitan och vattnet. Ev. måste man tillsätta mer vatten. Rulla in degbollen i folie och lägg den kallt minst en timme. Kavla ut den på bakplåtspapper till lagom storlek och lägg den ansade, sköljda och mycket väl avtorkade blomkålen ovanpå. Vik upp degen runt om och se till att den täcker bra. Vik upp bakplåtspappret runt om och grädda blomkålen i 180° i varje fall en timme innan du tar av saltskalet. Min (för svenska förhållanden jättestora - å andra sidan har väl fransmän säkert lika stor) blomkål var i litet extra länge och den var ganska al dente. Nästa gång skulle jag satsa på 1,5 timmar. Dock var det yttersta skiktet mjukt och smaken var jättehärlig. Vi åt blomkålen med sallad och smörgås. Och med pistascholja förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar