fredag 2 december 2016

Himmel och jord i ny skepnad



Jag fick verkligen blodad tand (!) av receptet på svart tyrolerpasta (Schwoaßnudeln, Blutnudeln). Det är absolut världens bästa blodrecept i mitt tycke! Så jag bestämde mig för att hitta på en slags tortellinivariant, och då slog det mig: Varför inte göra en variant på Himmel och jord (Himmel und Erde). Det är en traditionell tyskt rätt på potatismos, stekta äpplen och blodkorv. Jag har tidigare gjort några varianter, men den här har jag hittat på själv.

Som man ser på bilden serverade jag pastan med en apelsin-surkålssallad, picklade / inlagda senapsfrön, stekt lök (här blandad med mjöl, paprikapulver och salt, samt friterad istället för stekt), smält smör, samt resterna av det karamelliserade äpplet, blandat med stekta bacontärningar.


Jag blev litet orolig för att pastan skulle torka och spricka, så jag oljade in den inför kylskåpsvistelsen.


Fyllningen består av pressad potatis, blandad med uppvispat ägg och kryddad med muskot, salt och peppar. I o f s skulle man kunna hitta på en något mera spännande kryddning. Sedan lade jag på litet karamelliserat äpple. Konsistensen blir väldigt bra när man fyller med mos, och ingen risk att någonting flyter ut. På TV har jag sett att kockar ofta spritsar en liten kula eller t o m gör små kulor av någonting, som de fryser in, för att kunna hantera bättre. Här spritsade jag moset. Sedan penslade jag den undre pastaplattan med ägg och lade den översta plattan försiktigt över och slätade ut inifrån och ut, så att all luft försvann. Det har jag också sett att kockar gör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar