torsdag 12 januari 2017

Falsk gåslever på pumpernickel



Det här receptet på falsk gås-, resp. anklever (beroende på vilket fett man har att tillgå) är faktiskt otroligt bra. Man får förstås inte värma upp den falska gåslevern, för då smälter fettet. Den här gången hade inte kycklinglevern rumstemperatur när jag hällde på fettet, så emulgeringen fungerade inte. Det gjorde dock ingenting, för det gick att mixa ihop allt i efterskott. Dessutom använde jag nitritsalt, som jag har köpt 10 kg av på internet (det kommer nog att räcka hela mitt liv, om jag inte slår mig på korvtillverkning i större skala). Efter att anklevern blivit kallt, delade jag upp satsen (på 500 g kycklinglever plus fett) i fyra påsar. En påse mixade jag sedan med ca 50 g mjukt smör och litet flingsalt och spritsade ut på pumpernickelskivor, samt strödde pistaschnötter över. Jättegott. Man skulle kunna fylla petit-chouer med krämen också, men då ska man skaffa sig bättre spritsmunstycken än vad jag har.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar