måndag 9 januari 2017

Lammstek



Lammstek är alltid gott, men nästa gång ska jag tänka på att skära bort benet först, för det är bättre när man tänker på trancheringen och dessutom kan man koka fond på det. Här är det vitlök och bitar av stjärnanis instuckna och så är steken uppbunden, för den var litet ojämn. Innertemperaturen var ca 70°. Det tog drygt 1,5 timmar i ugnen (obrynt) för 1,2 kg. Tänk på att skära bort synliga hinnor och fett. Massera in litet olivolja och salta och peppra först. Till steken serverade jag klyftpotatis gjord på mina tjusiga tournerade konserverade klyftpotatisar. Det var hur som helst ovanligt bra kvalitet på båda säckarna potatis jag köpte i höstas, både på den mjöliga som har fått klara sig i diverse kalla, men inte helt optimala, utrymmen och framför allt på den fasta, som jag till stor del konserverade. Bra smak, bra konsistens. Inte illa för så billiga potatisar. Dessutom snitsade jag till några morötter och förkokade dem (samt doppade ärterna snabbt i spadet efteråt). Precis före servering fick de en uppvärmning i smör.

Vad gäller den konserverade klyftpotatisen, så gick det ju fint att steka upp den. Däremot fungerade det mindre bra att få den fint färgad vid ett annat tillfälle i ugnen. Den ville visst förbli blek, trots en halvtimme i 250°, så vi tog den ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar