torsdag 2 februari 2017

Stekt ankbröst med risotto på ankfond och med anklever



Jag hade kråset kvar från ankan vi åt en annan gång och på det kokade jag fond (förutom levern som jag sparade). Lägg kråset i 1 liter kallt vatten, koka upp, skumma, lägg i soppgrönsaker, några peppar- och kryddpepparkorn och lagerblad och koka en timme. Använd sedan fonden till risotton. Den var ganska mörk, så jag bestämde mig för att göra risotto på rödvin och rödlök också, samt litet torkad svamp med spad. 

Ankbröstsreceptet är helt enkelt bäst. Sätt ugnen på 180°. Skär ett rutmönster på ankbröstets hud, salta och peppra och stek på ganska hög värme i en gryta ca 5 - 6 minuter. Vänd bröstet, sätt på locket och ställ in grytan i ugnen för 10 minuter. Ta ut ankbröstet och håll det varmt under folie till serveringen. Ett ankbröst är lagom till 2 pers. Stek anklevern hastigt - den var jättegod.

Grönsakerna hade jag förberett riktigt proffsigt. Först kokade morotsslantar ca 4 minuter i salt vatten, sedan lade jag ner små bitar av det inre från broccolistjälkarna och kokade 2 minuter till och till sist lade jag ner broccolirosetterna och kokade dem ett par minuter till, hällde av vattnet och kylde ner grönsakerna i iskallt vatten, hällde av det och lät grönsakerna droppa av. Vid uppvärmningen i smör lade jag först i morötterna, sedan det inre från broccolin. Själva stjälkarna fick bara en snabb uppvärmning för att de skulle hålla fasonen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar