tisdag 7 mars 2017

Kärnmjölksformbröd att rosta



Det här receptet hittade jag hos en tjej från Wien som var med i motsvarigheten till Halv åtta hos mig. Det är faktiskt riktigt bra, lagom kompakt, fungerar att rosta och har bra smak. Fast jag hade färskjäst i och ändrade kanske litet grann på arbetsmetoden.

600 g vetemjöl special
360 ml kärnmjölk
50 ml ljummet vatten
1/2 paket jäst
3 msk mjukt smör
2 tsk socker
2 tsk salt

Rör ut jästen i ljummet vatten med socker och litet mjöl och låt stå övertäckt litet grann och komma igång med jäsningen. Blanda sedan i kärnmjölken och mjöl allt eftersom och arbeta degen 10 minuter eller mer. Det kan hända att allt mjöl inte behövs. Jag blandade i smör och salt, blandat med litet mjöl, på slutet och knådade 10 minuter till. Eftersom kärnmjölken är kall, så behövs det ganska lång jästid. I receptet stod 2 timmar i rumstemperatur (bara i första omgången, men jag insåg att det skulle låsa mig, så jag ställde istället in degen i kylen i flera timmar för kalljäsning och tog ut den kanske 1,5 timmar innan jag beräknade ha tid för den. Den hade i o f s jäst även i kylen och var rätt så bra när jag kom hem från mitt ärende. ) Därefter knådas degen ordentligt igen och får jäsa 1 timme i rumstemperatur. Forma nu degen försiktigt utan att trycka ut luften och lägg den i en smord brödform. Sätt ugnen på 220° och låt degen jäsa igen under tiden. Grädda brödet i nedre delen av ugnen. Det står 30 - 40 minuter, men det blev 40 minuter i formen och sen 10 minuter utan form, upp och ner på gallret. Får svalna på galler under duk.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar