tisdag 18 april 2017

Gräslöksbakelsen igen! Och jordgubbar till efterrätt på födelsedagen. Och gör din vegana kaviar själv!



Nisses norrländska sushibakelser passade bra nu när gräslöken har kommit upp. Förutom sillfyllningen så fanns det ett lager philadelphia med ramslök på toppen under den äkta falska kaviaren.


Jag måste absolut berätta om min hemmagjorda kaviar. Receptet hittade jag till TV-serien om en fransk matlagningstävling för unga proffskockar. Egentligen är de här pärlorna vanligast som dekoration på efterrätter, men det spelar ju ingen roll.

Häll olja i ett glas och ställ kallt. Det är viktigt att oljan är kyld. Koka upp 1 dl vätska med 1/2 tsk ren agar-agar (inte utblandad med andra ingredienser, för då vet jag inte om det fungerar). Häll detta i en pipett och droppa ner i oljan. Eller droppa från en sked. Jag gjorde min kaviar i två omgångar. Till vänster på bakelsen är den litet ljusare. Där innehåller äpplejuicen mindre svart-vinbärssaft (för färgens skull). När jag gjorde pärlorna med passerat bärmos (enligt originalreceptet) blev resultatat för tjockt för pipetten. I o f s smakade inte kaviaren särskilt mycket som fiskrom, men som dekoration på en sillmacka var det helt okej med äpplesmak. Men jag kanske ska testa med att slänga i en fiskbuljongstärning. Då blir väl kaviaren mindre vegan, antar jag, men det är ju knappast ett problem på en sillbakelse.


Sen hade de så tjusiga jordgubbar i affären, så jag köpte en förpackning och marinerade dem med apelsinlikör och socker, samt strödde hackad pistaschmandel över före skärtorsdagens orgelandakt. Sen åkte vi hem och firade födelsedag med sillbakelse och jordgubbar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar