onsdag 26 april 2017

Svarta vinbärskaka med gräddfil och hasselnötter



Egentligen letade jag på nätet efter ett nytt recept på rabarberkaka, men jag har fortfarande inte gjort slut på alla trädgårdens bär från förra året, och nu blommar vinbärsbuskarna för fullt, så det gäller att ligga i och göra åt de sista påsarna i frysen. Den här (rabarber-)kakan hittade jag hos en riktig konditor! Tyskar gillar ordentliga kakor som man kan skära upp utan att det blir geggigt, så ofta har de en mördegsbotten som stabiliserar. En fördel är också att man får något knaprigt längst ner, i alla fall om den är förgräddad. Det är i o f s inte den här, men den är god ändå. En annan lustig grej med kakan är att den ovanpå mördegen har en färdiggräddad tårtbotten - fast bara en skiva av normalt tre när man skär upp tårtbotten. I det här fallet köpte jag en färdig tårtbotten som jag egentligen tänkte ha till en prinsesstårta. Eftersom den var väldigt stor och den planerade prinsesstårtan bara 20 cm i diameter, så skar jag ut prinsesstårtsbottnar med hjälp av en lagom stor kakburk och stoppade dessa i frysen tills vidare. Till den här kakan tog jag sen resterna och lade ut över mördegsbotten. Det fungerade finfint och det blev ändå rester över, i o m att den här kakan är modell mindre (16 eller 18 cm i diameter).


För en kaka på 26 cm (men jag gjorde bara hälften):

1 skiva färdig tårtbotten

Mördeg på 150 g mjöl - här 1-2-3-metoden - 50 g socker - 100 g smör - 150 g mjöl, med en gnutta salt i o m a smöret är osaltat, samt smaksatt med tonka istället för vaniljstång 

Lagom mycket blancherad rabarber eller icke-blancherade bär, men dock någorlunda rikligt

Smet:
225 g gräddfil
90 g socker
120 g äggulor (jag tog 2 stycken för halva satsen - stora ägg - och de vägde 45 g)
90 g vetemjöl
90 g malda nötter (här hasselnötter)
1 gnutta salt 
litet äkta vanilj eller tonkaböna som smaksättning
120 g äggvita (jag tog 2 stycken för halva satsen och de vägde 62 g)
90 g socker

Gör mördegen och låt den vila kallt en halvtimme. Sätt ugnen på 180°. Smörj botten på en form med löstagbar kant eller kläm in bakplåtspapper (jag brydde mig inte om att smörja kanten). Kavla ut degen och lägg den på botten. Lägg tårtbotten över. Fördela bär eller frukt ovanpå. Jag sockrade litet grann med banansocker, som jag hade över sedan sockerbullarna, men det kan ju alla göra som de vill.

Rör ihop gräddfilen med 90 g socker, äggulor, mjöl, nötter och smaksättning. Vispa äggvitan hårt med saltet och häll så småningom i sockret. Vänd ner äggvitan i gräddfilsblandningen. Häll smeten över bären och grädda i 40 - 50 minuter. Låt kakan svalna och sikta över florsocker. Den är väldigt god, ska jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar