lördag 13 maj 2017

Fyllda duvor i lergryta med rosévinssås och grön sparris



Å min lilla duva, vad du kuttrar ljuvligt, som Fritjof sade till Carmencita. Jag tycker väldigt mycket om en kocktävling som heter Top-Chef, vilken man lättast hittar på Youtube. Efter årets tävling producerades även diverse matlagningsprogram under den titeln, varav ett handlade om några stjärnkockar i franska alperna. Där började de svamla om "barndomens mat", som spunnet socker, kaninstek och små duvor. Eller hur? I varje fall fick jag ett ryck, letade recept på internet (förkastade dock diverse franska sådana som innehöll gåslever och tryffel) och hittade sedan ett tyskt på det pålitliga forumet Chefkoch.de. Och sen åkte jag in till staden, tvingade mig att överkomma min medfödda sparsamhet och inhandlade tre stycken duvor på torget. Och det ska jag bara säga, att för arbetslösa ungdomar på landsbygden skulle uppfödning av duvor och kaniner för finkrogar kunna vara ett verkligt alternativ. Priset per kilo ligger i München på 24 - 28 Euro och varje duva väger ca 400 g. Så det kan ju vara lönsamt att syssla med. Och billigt att starta med i liten skala, till skillnad mot nöthållning!


Brasklapp: Om man gör 4 duvor behövs det nog en jättestor lergryta - jag fick precis i 3 och minskade f ö de andra ingredienserna därefter.

4 duvor, köksfärdiga (jag upptäckte dock lever och hjärta inuti, som gick att använda i receptet)
4 skivor formfranska "fullkorn", utan kanterna
200 g kycklingbröstfilé
eventuell lever från duvorna
50 ml kycklingbuljong
salt, peppar
1 gul lök eller två schalottenlökar 
litet persilja, helst slät
1/4 knippe körvel
smör 
200 ml grädde
mjöl
200 ml rosévin
200 ml kycklingbuljong
20 g (eller så) torkade karl-johanssvampar
ev. bacon

Lägg lergrytan i blöt. Lägg den torkade svampen i blöt i vinet. Hacka löken och fräs den i litet smör. Smula sönder brödet och blanda det med 50 ml buljong. Hacka persilja och körvel. Hacka kycklingfiléerna och levern mycket fint eller kör dem i maskin. Blanda lök, bröd, örter och kyckling till fyllningen. Krydda. Skölj och torka av duvorna. Fyll dem. Lägg eventuellt litet bacon ovanpå. Bind upp dem om du tror att det behövs. Lägg dem i lergrytan. Häll över rosésvampen och buljongen, lägg i eventuellt hjärta och en klick smör och ställ in lergrytan med lock i ugnen. Sätt den på 190°. Enligt receptet i 80 minuter, men det är knappt. Ta sedan hand om skyn och ställ in duvorna i lergrytan utan lock i 15 minuter. Ärligt talat - de blev inte färdiga. Det tog i princip 40 minuter, men sen var de bra.

Blanda litet mjöl med grädde och vispa ner detta i skyn. Låt såsen puttra under lock medan resten av maten blir färdig. Smaka av.

Servera gärna grön sparris och färsk pasta till.

Duvorna smakar vilt! De har rött kött, och blir väldigt möra i lergryta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar