onsdag 3 maj 2017

Helstekt fläskfilé med ananas och ingefära, samt svampsås


Jag fick för mig att göra något jätteexotiskt, men till slut skippade jag en massa våghalsiga ingredienser och nöjde mig med följande. Okej, jag vet att man inte häller sås på köttet av optiska skäl, men egentligen är det godast så.

Helstekt fläskfilé bryns på inte för hög värme, saltas och peppras och får eftersteka 15 - 20 minuter med lock i grytan. I det här fallet tillkom färsk ananas och finhackad ingefära till efterstekningen. Riset behövde ungefär lika lång tid, precis som såsen. Fräs fint skuren svamp i smör och tillsätt lök, strö över mjöl, häll över buljong och grädde och rör om. Häll gärna över alltihop från den stora stekpannan till en liten kastrull, så avdunstar inte för mycket vätska under sjudningen. Riset fick några cashewnötter som exotisk touch och så var det sallad till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar