söndag 11 juni 2017

Lättgjord chokladglasyr med glans



På en fransk blogg var det någon som klagade på att de här glansiga glasyrerna med gelatin är tråkiga. Ja, de blir litet sega faktiskt, men visst är de tjusiga. Hur som helst gav bloggaren receptet på en glansig chokladglasyr som någon kallad Frédéric Bau sägs ha uppfunnit. Jag har inte kollat upp den här personen och hans recept, men jag har testat det, med rätt så gott resultat, tycker jag.


Av nedanstående recept gjorde jag i o f s bara 1/3, annars ska satsen räcka till 10 bakelser eller en tårta.

150 g mörk choklad
250 ml grädde
60 g honung
60 g smör

Smält chokladen över vattenbad och koka upp grädde och honung i en annan kastrull. Häll sedan 1/3 i taget av honungsmjölken över chokladen och rör efter varje omgång smeten alldeles jämn med en sked. Vispa inte. Låt nu blandningen svalna till fingervarmt - 35-40° och rör sedan i smöret. Rör smeten jämnt. Det stod att man skulle mixa den också utan att det bildas bubblor (som i nödfall tas bort genom att sila - och sila och sila - smeten. Men gör inte det. Det blir förstås bubblor. Nu ska man ställa bakelserna eller tårtan på ett galler över ett fat och så sleva över glasyren i ett enda svep per bakelse för att det inte ska bildas lager. Sidorna fick jag inte till på en gång, eftersom de var lodräta, men ovansidan blev fin och jämn och glansig. Sedan strödde jag över hackad pistasch, hackad mandel och litet frystorkade hallon.

Och bakelserna består helt enkelt av rulltårtsbitar. De är istället för tårta till en mig närstående ung man som egentligen vill stoppa klockan à la "Snälla lilla krumelur, låt mig inte bliva stur" i Pippi Långstrump. Det är inte lätt när man vill vara tonåring resten av livet. Men en bakelse och en pizza kan ju trösta litet mot tidens tand. Så det satsar vi på i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar