måndag 10 juli 2017

Punschtärningar och sachertärningar



Punschtärningarna är de rosa bredvid sachertärningarna och dem fick jag beröm för av en äkta wienare. Detta är en klassiker från Wien.

Gör en rulltårtsbotten, t ex på
4 ägg
100 g socker
80 g vetemjöl
20 g maizena
30 g smält smör

Eller ta ditt eget favoritrecept.

Sedan skär man ut två fyrkanter på 18 x 12 cm. Av resten av kakan, det ska vara 80 g, gör man små tärningar.

Fyllning 1:
40 g kaktärningar
100 g passerad aprikossylt
1 gnutta citronsaft

Fyllning 2:
40 g kaktärningar
50 g smält blockchoklad
1 tsk vaniljsocker
2 msk rom

Bred först över chokladfyllningen över den ena plattan. Bred därefter aprikosfyllningen över chokladfyllningen. Lägg över den andra plattan och lägg på en lagom tung skärbräda. Låt stå en timme. Skär sedan kakan i 3x3 stora tärningar och doppa i rosa glasyr.

I mitt recept står det att man ska ta färdig "punschglasyr", ca 400 - 600 g, men det finns inte här. Så jag utgick från den här glasyren och tog vit choklad istället för mörk, samt droppade i litet röd karamellfärg. Fast det var ett otroligt pillejobb. Dessutom verkar det inte fungera lika bra med vit choklad, glasyren blev kladdigare. I o f s var det väldigt varmt vid serveringen, men det gällde även den mörka glasyren, som dock var något mindre kladdig.

Sachertärningarna - alltså nu minns jag inte vilket chokladkaksrecept jag tog, men jag gjorde som en mörk rulltårtsbotten, delade den på mitten och bredde passerad aprikossylt på den ena och lade den andra över. Sen stoppade jag den i frysen tills det blev dags för buffén och glaserade enligt ovan. Som sagt ett fruktansvärt pilligt jobb. Men det blev i alla fall fina små tärningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar