måndag 31 juli 2017

Släng inte kycklingskinnet!


Här blev det litet rester, samt en god risotto med pesto!
Kycklingen från förra gången (fryst), bönor från igår omvandlade till sallad och kycklingskinnbitar från den gången jag friterade kyckling utan skinn (frysta). Det är bara att tina upp och steka tills de får rätt konsistens och sedan lägga dem på en lämplig rätt för knaprighet och effekt.
Engelska och franska kocktävlingar ger pluspoäng på sånt här. När man skapar en rätt eller en meny är det inte bara viktigt med ingredienser som smakligt passar ihop. De ska också ha varierande konsistens (texture) och färg. T ex ska en efterrätt av den moussiga sorten också gärna ha typ smulpajssmulor (kan göras för sig i ugn och strös över) eller något flarn.

Jo, risotton blev väldigt bra. Den är blandad med hemmagjord pesto mot slutet.

3 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk blogg!! Jag är med i en matlagargrupp och ska bjuda på tysk trerätters. Tips? Funderar på Maultaschen i någon variant till huvudrätt, i övrigt är jag blank. Mvh Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet! Tyvärr har det blivit litet dålig sortering på bloggen,så man hittar inte typiskt tyska rätter så lätt. Jag vet ju inte hur mycket tid du vill lägga ner och vilken årstid det gäller, men du skulle ju kunna göra en slags charktallrik, alt. en soppa (t ex bröllopssoppa, men jag vet inte om den är så bra före maultaschen) som förrätt. Oftast finns det ingen anna förrätt än soppa eller sallad på tyska menyer. Som efterrätt skulle du kunna fundera på tysk ostkaka eller träubleskuchen om du har några vinbär kvar. Eller kanske rumtopf med glass, men då måste du börja lägga in dina bär och frukter i alkohol i god tid! Det är litet svårt, för man blir ofta mätt på bara en tysk rätt och behöver ingen meny! Före Maultaschen kanske det räcker med sallad egentligen. Förutom det du hittar på min blogg så kan jag rekommendera forumet chefkoch.de, fast det underlättar om du kan tyska. Lycka till!

      Radera
    2. Tack så mkt! Då har jag lite idéer att spinna vidare på!(Min tyska är något begränsad tyvärr...)

      Radera