tisdag 26 september 2017

Kvittenskörd 2017



För gelé och mos kokade jag 4 kg kvitten (äkta, de stora frukterna) med 2 l vatten, mosade och lät droppa av. Saften kokade jag med lika viktdelar socker till gelé. (Geléprov) Den här gången plockade jag ut kärnhusen för hand och passerade sedan resten i min manick, som i princip fungerar som en mosvagga. Moset kokade jag upp med hälften socker (vikt) och fyllde sedan på ugnsteriliserad glasburkar och konserverade 30 minuter i 90°.

En del kvitten konserverade jag i klyftor. Skala och skär bort kärnhusen och skär klyftor. Lägg klyftorna i citronvatten eller liknande (Hacoweiss här), blanchera dem sedan 30 sekunder i kokande vatten i omgångar, lägg dem i steriliserade glasburkar och konservera med sockervatten 30 minuter 90°. Sockervattnet: 1 kg socker - 2 l vatten. Jag råkade koka för mycket, därför kokade jag sedan skal och kärnhus i resten av sockervattnet till saft (se bilden).

De små sura rosenkvittenfrukterna (Cido - utan taggar) kan man skiva och skikta med socker. Efter några dagar har man citronsmakande saft. Jag tror jag ska göra en citronpaj med Nordens citron, som man också säger om frukten, d v s utan citron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar