måndag 23 oktober 2017

Pastakuddar med pumpa och med salviasmör



Själva pumpafyllningen (utan ost) hade jag gjort långt tidigare när jag kokade pumpasoppa, så den behövde jag bara ta upp ur frysen.

Pastadeg:
Det stod 400 g mjöl och 4 ägg, men jag tog bara 300 g resp. 3 st. Samt ett par matskedar olivolja och en msk vatten. Arbeta ihop degen och låt den vila i folie minst en halvtimme.

Fyllning:
100 g lök
3 vitlöksklyftor
300 g hokkaidopumpa
4 msk olivolja
salt, peppar
150 g finriven ost av gruyèretyp
2 msk hackad persilja
muskot

Fräs den hackade löken i olja, tillsätt hackad vitlök och därefter pumpan i små tärningar. Smaksätt med 1/2 tsk salt och peppar. Tillsätt 80 ml vatten och lägg på ett lock. Låt sjuda tills pumpan är mjuk. Mosa eller mixa. Låt moset kallna och blanda ner osten. Smaka av med kryddor.

Kavla eller kör degen i pastamaskin till lagom tjocklek. Här står det 2 mm. Jag körde den t o m nr 8 på min maskin. När den blir kladdig måste man pudra över mjöl. Gör en klimp i taget och lägg ut banan på bänken. Klicka ut ca 1 tsk fyllning var 6:e centimeter. Pensla runt om med vatten. Lägg på en bana pasta till och tryck till. Ta ut med mått. Lägg de färdiga pastakuddarna på en gammal ful handduk eller bakplåtspapper (pumpa kan färga av sig). Koka några i taget ca 5 minuter och fiska upp dem med hålslev. Låt dem droppa av på samma gamla handduk och vänd dem gärna efter ett tag.

Rosta ca 100 g pumpakärnor i en panna och lägg undan.

Fräs nu 100 g smör med 10 färska salviablad och 10 halverade vitlöksklyftor (med skal, står det, men det vet jag inte vad det var bra för). Låt smöret gärna bli litet brynt och vänd ner några pastakuddar i taget. Lägg upp på en tallrik. Droppa över med pumpakärnolja, strö över pumpakärnor och strö över sammanlagt ca 50 g riven gruyère.

Det blev ju riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar