söndag 19 november 2017

Falsk julskinka från förr i tiden



Det här receptet i Prinsessornas Kokbok från 1952 är markerat med en stjärna, vilket betyder "omtyckt recept". En hel riktig skinka var nog en stor lyx under och efter kriget, men litet köttfärs och grädde kunde man kanske fixa. Man skulle färga den med karmin, röd livsmedelsfärg, men jag testade med rödbeta och det gav en lätt rosa färg (fast köttfärsen var knallrosa före stekning!).

175 g rökt skinka (jag tog en skiva kassler)
500 g färskt, magert fläskkött (jag tog fläskfärs)
5 medelstora kokta kalla potatisar
1,5 tsk salt och 2 krm peppar
3 dl grädde, ev. mer
färg: karmin (jag rev en färsk rödbeta och färgade grädden med, innan jag silade av rödbetan igen)

Panering: senap, ägg, skorpmjöl

Kör skinka och fläskkött i köttkvarn 7 - 8 ggr, sista gången med potatisen. Kyl igen (i alla fall tror jag att det är viktigt). Tillsätt grädden, litet i taget, nuförtiden är det praktiskt att ta till köksmaskinen. Krydda. Forma till en liten skinka och lägg på en kall plåt. Den ska vara osmord annars flyter skinkan ut. Vispa ägg och senap och pensla skinkan med. Strö över ströbröd. Koka upp litet buljong och ös skinkan med hela tiden. Det tar minst 1,5 timmar i 200°. Gör gärna hasselbackspotatis samtidigt.

Fixa en skinkpinne med vitt silkespapper. Vilken tur att det stod så, för min rödvita skinkpinne har kommit bort, och jag har nog inget mera rött silkespapper hemma, men vitt har jag bland sygrejorna.

Prinsessorna rekommenderar grönsaker och en vitkåls- och äppelsallad till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar